Kommer ni ihåg när man lanserade träfil? För ett par år sedan kom den stora kostfiberboomen till Sverige. Alla matvaror skulle innehålla mer fibrer. Extra fiberrikt bröd, flingor, juice, pizza och kaffe (jodå, det finns) sålde som smör. Några som ville haka på den här trenden var de svenska mejerierna. Till deras förtret var just mejeriprodukter förvånansvärt fiberfattiga, trots att kor som bekant äter så fiberrik mat. Många experiment och oätliga produkter senare hade de äntligen tagit fram en fiberrik (och till och med någorlunda ätlig) mejeriprodukt: träfilen.
Trots att den enligt konsumenterna smakade segflytande sågspån sålde träfil riktigt bra. Efter flertalet kundundersökningar upptäckte de till sist vilka som köpte den träiga filen. Flera stora byggföretag hade upptäckt att träfilen fungerade utmärkt som träspackel och köpte pallvis av varan i de lokala matbutikerna. Mysteriet var löst och mejeriföretaget sålde receptet på träfilen dyrt till en byggvarutillverkare i Schweiz.
Se fler ordvitsar på temat Mat
Lämna ett svar